Doelstellingen

Doelstelling 2: Het beperken van de gevolgen van armoede

Doelstelling 2

Het beperken van de gevolgen van armoede.

Effectindicatoren

Doel

Omschrijving

Bron

Realisatie

Raming

Realisatie

2017

2018

2019

2020

2.1

Aantal huishoudens met 110% van het sociaal minimum-inkomen

Minima scan Stimulans

1.287

1.148

X*

1.300

X*

2.2

Personen met een bijstandsuitkering, aantal per 10.000 inwoners, 18 jaar en ouder (BBV)

CBS-Participatiewet WIL

207,1

205,2

187,1

200,0

234,6

2.3

Bijstandsvolume Houten

Kwartaalrapportage bijstandsvolume WIL

589

560

533

590

514

2.4

Aantal volwassenen in het bezit van een U-pas

U-pas uitvoerder (Intermediad)

1.373

1.241

1.597

1.265

1.426

2.5

Aantal volwassenen met een U-pas dat participeert in sport of cultuur

U-pas uitvoerder (Intermediad)

235

324

400

335

214

2.6

Gebruik CZM (%)**

WIL begroting

40%

44%

41%

44%

36%

* Cijfers zijn niet beschikbaar. De Minima scan van Stimulansz wordt in deze regio niet meer ingekocht.

** Collectieve Zorgverzekering Minima.

Doel

Verklaring van afwijking

2.4

Vermoedelijk coronacrisis en betere vindbaarheid

2.5

Sport en cultuur was in 2020 niet of nauwelijks mogelijk door corona

Betrokkenheid verbonden partijen
WIL biedt door het verstrekken van bijstandsuitkeringen en schuldhulpverlening een vangnet voor inwoners. Het doel van WIL is om inwoners zo adequaat mogelijk te ondersteunen bij het vinden van werk. Mensen die dat echt nodig hebben krijgen voorzieningen en middelen die nodig zijn om in hun bestaanszekerheid te voorzien. Daarbij probeert WIL- ook met de inzet van digitale middelen - snel het recht hierop vast te stellen.

Wat hebben we daarvoor gedaan?

Om de gevolgen van armoede te beperken kunnen inwoners onder andere een beroep doen op bijdragen vanuit Jeugdfonds Sport & Cultuur en Stichting Leergeld Houten. Wij zien dat in 2020 het aantal aanvragen bij deze minimapartners is toegenomen. Uiteraard zal de coronacrisis daarin een rol spelen. We hebben echter ook meer bekendheid gegeven aan de regelingen en ze beter vindbaar gemaakt. Ook dat kan een motor zijn achter de stijging van de aanvragen.

Om de regelingen toegankelijker te maken, hebben wij eerste stappen gezet om de regelingen te vereenvoudigen en overlap te verminderen. Daar waar er bijvoorbeeld overlap was tussen het Jeugdfonds Sport & Cultuur (JFS&C) en Stichting Leergeld zijn hier middels een samenwerkingsconvenant tussen deze twee partijen stappen in gezet. Uit gesprekken met cliënten en partners is naar voren gekomen dat er soms nog te veel verwijzingen zijn binnen één aanvraag. Dit is een actiepunt voor 2021.

Prestatie-indicatoren

Doel

Omschrijving

Bron

Realisatie

Raming

Realisatie

2017

2018

2019

2020

2.1

Gemiddelde doorlooptijd aanvragen levensonderhoud Participatiewet in dagen

Kwartaalrapportage WIL (KPI 1.6)

27

28

26

25

25

3

2.2

Gemiddelde doorlooptijd aanvragen bijzondere bijstand

Kwartaalrapportage WIL (KPI 9.2)

67

48

52

40

56

1

Doel

Verklaring van afwijking

2.2

Doordat er meer aanvragen zijn binnengekomen voor bijzondere bijstand is de doorlooptijd van aanvraag tot beschikking langer geworden en bedroeg deze  in 2020 gemiddeld 56 werkdagen

Doel

Omschrijving prestatie 2020

Voortgang

Toelichting

2.1

3

Ondanks corona hebben er toch (digitaal) diverse plenaire en specifiek op communicatie gerichte bijeenkomsten plaatsgevonden met de ketenpartners rondom armoede

Partners nemen deel aan kennis bijeenkomsten m.b.t. signaleren, gesprekstechniek en gedragsverandering, gericht op ondersteunen van de inwoner.

Deze pagina is gebouwd op 06/18/2021 08:07:04 met de export van 06/17/2021 14:43:01