Inhoudelijke resultaten van de programma's
Naast het financieel resultaat gaan we ook in op de inhoudelijke resultaten van 2020. In het navolgende wordt voor de vijf programma’s de kern van de inhoudelijke resultaten en ontwikkelingen weergeven. Het gaatdan om de verantwoording over de bereikte doelen en de analyse van de bereikte maatschappelijke effecten. Waar van toepassing wordt ook een toelichting op niet gerealiseerde voornemens gegeven. In die zin was er sprake van een bijzonder jaar door de Covid-pandemie. De bestrijding van de corona, het opvangen van de gevolgen van de lock-down en het ondersteunen van een groot aantal maatschappelijke organisaties, ondernemers en inwoners vergde veel aandacht van ons. Bijkomend gevolg hiervan is dat we meer dan in andere jaren een deel van onze voorgenomen activiteiten en prestaties niet ten volle hebben kunnen realiseren. Dit is terug te zien in de scores op de prestatie-indicatoren in de programmaverantwoording. Deze zijn wat vaker ‘rood’ dan scores op indicatoren van vorige jaren.
Programma's
Samen leven
Samen leven
Iedere inwoner in Houten doet mee, wordt gezien en gehoord. Hierbij kijken we naar wat voor een inwoner mogelijk is. Als het nodig is ondersteunen we. Hierover maken we dan afspraken. Zo kan ieder zich op zijn of haar manier ontwikkelen en inzetten.
Sociale Koers
Na brede gespreksrondes met inwoners, maatschappelijke partners, belangenbehartigers en professionals is de nieuwe Sociale Koers tot stand gekomen. De kern van de Sociale Koers is dat iedereen meetelt. Iedere inwoner hoort erbij, voelt zich thuis in Houten en kan op zijn/haar manier deelnemen aan maatschappelijke en sociale activiteiten; zo vormen we met elkaar een inclusieve samenleving.
De Sociale Koers is integraal ingestoken; niet meer de beleidsvelden maar de leefgebieden van inwoners staan centraal. De vraagstukken van inwoners gaan namelijk over de grenzen van wetten en thema's heen. Door een integrale kijk sluiten we dus beter aan op de behoefte van inwoners en zullen we beter passende en effectievere (informele en formele) hulp kunnen bieden.
We hebben gekozen voor een aantal leidende principes die richting geven aan ons dagelijkse handelen met alle partners én om de verbinding te leggen tussen inhoud en kostenbeheersing. De leidende principes zijn:
1. We gaan uit van de eigen verantwoordelijkheid en het eigen netwerk van inwoners.
2. We waarderen en faciliteren inwoners die zich vrijwillig inzetten voor anderen.
3. Een gezonde leefwijze is een verantwoordelijkheid van de inwoners; de gemeente stimuleert en ondersteunt daarbij.
4. Waar hulp en ondersteuning nodig is, richten we ons op de vraag en sluiten we aan bij de eigen mogelijkheden en het versterken van veerkracht.
5. Hulp en ondersteuning moeten altijd passend zijn en het liefst zo licht en zo kort mogelijk en dicht bij huis.
6. We sturen op onderlinge samenwerking, zowel met als tussen onze formele en informele partners.
In het Uitvoeringsplan 2020 zijn ruim 30 projecten benoemd die een bijdrage leveren aan de doelen uit de Sociale Koers. Deze projecten zijn verdeeld over vier integrale thema's: gezondheid, saamhorigheid, leren en werken en thuis.
Inhoudsgestuurde kostenbeheersing
De oplopende tekorten bij Jeugdhulp en Wmo hebben geleid tot acht ombuigingsmaatregelen waarvan de voortgang in een aparte paragraaf Ombuigingen wordt toegelicht.
De ombuigingen versnellen grotendeels de transformatie die Houten na streeft, omdat er expliciet gekozen is voor inhoudsgestuurde ombuigingen. In de transformatie zoeken we naar de mogelijkheden die inwoners zelf en in hun omgeving hebben en kijken we of informele hulp kan bijspringen. Alles is erop gericht om de regie zo veel mogelijk bij de inwoner zelf te laten. Als er toch formele hulp nodig is, kijken we naar zo kort, licht en nabij mogelijke inzet. In samenwerking met alle partijen kijken we of we met betere samenwerking vanuit een gedragen visie de ingezette hulp zo effectief en efficiënt mogelijk kunnen laten zijn. In het kort gaat het om: zoveel mogelijk informele hulp, zo laag mogelijke instroom en een versnelling van de uitstroom. Deze uitdaging is groot, want we willen dat voor inwoners die ondersteuning nodig hebben, die ondersteuning ook daadwerkelijk kan worden geboden.
In 2020 zijn de werkelijke uitgaven voor Jeugdhulp en Wmo ten opzichte van de begroting gestegen, ondanks de eerste resultaten op de ombuigingsopgaven. De oorzaken liggen voornamelijk in een grotere vraag naar huishoudelijke ondersteuning, naar meer complexe jeugdhulp die voornamelijk via andere verwijzers wordt toegekend (LTA), meer zwaardere individuele begeleiding voor jongeren en meer duurdere woningaanpassingen. Onderzocht wordt in hoeverre deze stijging structureel zal zijn.
Inzet op preventie en vroegsignalering
Voorkomen is beter dan genezen. Vanuit die optiek zijn op meerdere terreinen stappen gezet. Het sport- en beweegakkoord zorgt voor meer accent op gezondheid. Het leefstijlakkoord dat in 2020 is voorbereid, zal naast de aandacht voor sport en bewegen ook sturen op verminderen van gebruik van genotsmiddelen, het verminderen van overgewicht en het aanpakken van het probleem van eenzaamheid onder volwassenen en jeugd.
Rondom het oplossen en voorkomen van financiële problematiek verschuift de aandacht ook meer naar de voorkant via Vroeg Eropaf en Vindplaats Schulden en voorkomen we (hogere) schulden. De praktijkondersteuner huisartsen (POH-GGZ) Jeugd zorgt voor laagdrempelige snelle aanpak dichtbij en voorkomt vaak doorverwijzing naar 2e lijnsvoorzieningen.
Normaliseren
Bij het aanpakken van de problemen waar inwoners mee kampen, is ons streven om dat zo licht, kort en nabij mogelijk op te pakken.
De afbouw van opname in residentiële voorzieningen is afgelopen jaar op gang gekomen. Dat vraagt voldoende plaatsen in andere opvangmogelijkheden, zoals pleeggezinnen en gezinshuizen. We willen uithuisplaatsingen voorkomen en aan de voorkant de juiste ambulante begeleiding inzetten.
Op het vlak van wonen zien we ook een beweging voor psychisch kwetsbare mensen. Voor hen stimuleren we wonen in de wijk waarin naast het realiseren van woonplekken ook aandacht moet zijn voor het draagvlak en ondersteuning vanuit de nabij woonomgeving.
We zijn scherper het maken wie we daadwerkelijk ondersteuning moeten bieden via individuele maatwerkvoorzieningen. Een deel van de problemen waar mensen tegen aan lopen, ho bij het gewone leven. De nieuwe Verordening Jeugd en Wmo zal behulpzaam zijn in de gesprekken die we met inwoners voeren om dat onderscheid te kunnen maken.
Focus specifieke groepen
Sommige groepen hebben meer specifieke aandacht nodig, zoals psychisch kwetsbaren, mensen met multiproblematiek, LHBTI'ers, jongeren en ouderen. We zijn op zoek naar manieren om door extra focus deze groepen daadwerkelijk perspectief te bieden. De pilot Op Koers lijkt tot mooie resultaten te leiden, net als de pilot GGZ in de wijk.
Samenwerking
Met het onderwijs werken we intensief samen om de zorg voor leerlingen goed in te vullen, waarin we ieder een eigen verantwoordelijkheid hebben maar door intensievere samenwerking effectiever kunnen zijn. Vanuit inwoners komen allerlei vragen voor ondersteuning van initiatieven (onder andere Sterke Buurten). We werken op dat terrein ook nauw samen met Van Houten&co.
Regionale aanpak
Samen kom je verder. Binnen de regio Lekstroom of soms nog breder pakken we een aantal vraagstukken en opgaven gezamenlijk op. Handig voor onze partners en efficiënt voor ons. Door de expertise te bundelen realiseren we hogere kwaliteit en komen we ook bij complexe opgaven tot resultaten. Voorbeelden zijn de lopende inkoop van Jeugdhulp en Wmo 2015, de samenwerking met het onderwijs rondom onder andere de onderwijszorg-arrangementen (Oza's), de transitie beschermd wonen en maatschappelijke opvang, transformatie van Jeugd via de Lerend netwerk Zorg voor Jeugd en project 18-/18+.
Duurzame leefomgeving
Duurzame leefomgeving
Mensen wonen, werken, leren, ontwikkelen en ontspannen in een omgeving die levensloopbestendig is. Daarbij gaan wij verantwoord om met middelen.
Het college benoemt in haar collegeprogramma enkele grote maatschappelijke vraagstukken. Bijvoorbeeld de vraag naar meer nieuwe (passende) woningen, onmisbare aanpassingen voor klimaatbestendigheid en het verduurzamen van onze energievoorziening. De bijbehorende opgaven vragen een gedegen voorbereidingstijd.
Wonen
In 2020 zijn meer woningen gerealiseerd dan geraamd (365 woningen bij een raming van 310 woningen). Van de in totaal 365 woningen zijn er 273 appartementen (75%) opgeleverd.
Vanaf 2018 worden er meer van deze gelijkvloerse woningen gebouwd dan eengezinswoningen. Het college benoemt in haar collegeprogramma enkele grote maatschappelijke vraagstukken.
Een aantal grote locaties zijn opgeleverd zoals Koningsspoor/Citadel, Kokermolen, sociale huurwoningen in Het Spoor en er is een gestage productie in De Kiem (De Grassen). Er wordt verder gewerkt aan de plannen met een aanzienlijk deel sociale huurwoningen (Eikenhout, De Kiem, Wegwijzer-Den Oord en Hofstad IV b). Oplevering hiervan wordt de komende jaren verwacht.
Commerciële voorzieningen en horeca
In 2020 is met name op Het Rond het negatieve effect van de corona-crisis van invloed; de verwachting is dat de leegstand, o.a. als gevolg van vertrek of faillissement, verder zal toenemen.
Als gemeente proberen we ondernemers waar mogelijk te ondersteunen en hen lokaal perspectief te bieden. Ook zijn er gesprekken gaande om (conform de Retailvisie) het winkelareaal te verkleinen.
Leefomgeving
Het onderhoud van de openbare ruimte (leefomgeving) heeft ook in 2020 geleid tot waardering bij inwoners en ook betrokkenheid.
Er zijn verschillende initiatieven vanuit bewoners ondersteunt en gerealiseerd. Van geveltuinen tot snelheid remmende maatregelen. Juist door de corona-periode ontstonden meer initiatieven die in de meeste gevallen ook konden worden gerealiseerd.
Gebiedsontwikkeling
Er lopen diverse ontwikkelingen door, zowel binnen Houten als in het buitengebied (‘t Goy en Eiland van Schalkwijk). Hierbij wordt ook sterk gekeken naar de versterking van het agrarisch landschap en de recreatieve mogelijkheden die dit geeft. Als compensatie zijn er mogelijkheden om kleinschalig woningbouw toe te voegen.
In samenwerking met ontwikkelaars, Viveste en zorgpartijen zijn diverse woon(zorg)appartementen ontwikkeld die een belangrijke bijdrage leveren aan de bestaande vraag naar kleinere betaalbare woningen.
Er wordt veel aandacht besteed aan het in de markt zetten van de gebieden voor werk en voorzieningen. In dit corona jaar is dat niet vanzelfsprekend, maar desondanks redelijk succesvol. Een mooi aanwinst is de oplevering van het gebouw van de Koninklijke Nederlandse Munt en Sorgente op werklandschap Meerpaal.
Duurzaamheid en energietransitie
In 2020 zijn belangrijke tussenstappen gezet met de evaluatie van het uitnodigingskader zonnevelden en de ontwerp Regionale Energie Strategie. Deze zullen in 2021 leiden tot besluiten over een nieuw zonneveldenbeleid en de Regionale Energie Strategie. Beiden zullen richting geven aan de productie van duurzame energie in Houten.
Met het Energieplan 2020-2025 heeft de gemeenteraad ervoor gekozen de energietransitie van onderop te versterken.
Landschap en recreatie
Via het budget dat beschikbaar is gekomen via het Platform kleine landschapselementen zijn op meerdere locaties landschapselementen aangeplant is de vorm van Houtsingels, knotbomen en hoogstambomen. In de raad is de visie Groen en Biodiversiteit vastgesteld en is gestart met de uitvoering daarvan.
Cultuurhistorie en archeologie
Weinig doelen zijn in 2020 gerealiseerd vanwege capaciteitsproblemen en door de invloed van COVID-19 op de uitvoerbaarheid van de beleefbaarheid van cultuurhistorie. De visie op Cultureel Erfgoed is hierdoor ook doorgeschoven naar 2021.
Goede bereikbaarheid
Goede bereikbaarheid
Het in stand houden en verbeteren van de infrastructuur voor de bereikbaarheid van Houten.
Houten ligt prachtig centraal in Nederland en is onlosmakelijk verbonden met de populaire en economisch sterke Utrechtse regio. De keerzijde is dat de regio onder druk staat op het gebied van bereikbaarheid.
We streven naar een optimale bereikbaarheid van de gemeente Houten (en de regio) per auto, het openbaar vervoer en met de fiets. Ook is een goede bereikbaarheid binnen de gemeente belangrijk. Bij onze werkzaamheden zoeken we continu naar een goede balans tussen bereikbaarheid, leefbaarheid, duurzaamheid en verkeersveiligheid.
De bereikbaarheid van Houten wordt voor een belangrijk deel bepaald door externe infrastructuurbeheerders, zoals de provincie en het Rijk. Om de gemeentelijke belangen onder de aandacht te houden is overleg met onze partners van strategisch belang.
We kunnen stellen dat de infrastructuur in en rond Houten goed functioneert en dat daardoor de bereikbaarheid goed is.
We hebben verder invulling gegeven aan de projecten uit het bestedingsplan mobiliteit en bereikbaarheid (2019 vastgesteld), waarin de ambities m.b.t. mobiliteit uit het collegeprogramma zijn geprioriteerd. Financieel verloopt de uitvoering van het bestedingsplan boven verwachting, een aantal grotere projecten is goedkoper uitgevoerd dan verwacht. Daarnaast hebben we met de provincie afspraken kunnen maken over de financiële afwikkeling van de A12 Salto gelden, die onderdeel uitmaken van de budgetten van dit bestedingsplan. De projecten met de hoogste prioriteiten, prioriteit 1 en 2 zijn uitgevoerd of in voorbereiding.
We zijn zowel ambtelijk als bestuurlijk veelvuldig in overleg geweest met Rijkswaterstaat, de provincie, ProRail en andere gemeenten om de belangen van de gemeente Houten te behartigen. We hebben gesproken over diverse onderwerpen als de Ring Utrecht, het buitengebied Bunnik-Houten,fietsbeleid, fietssubsidies en openbaar vervoer. Ook in U10 verband hebben we onze bijdrage geleverd aan vele mobiliteitsonderwerpen.
Samen met de provincie en Bunnik hebben we verder invulling gegeven aan het integraal maatregelpakket voor het buitengebied Bunnik-Houten. De provincie heeft (tijdelijk) het fietspad langs de N410 verlengd, zodat fietsers veiliger de wachtrij auto’s bij de verkeerslichten kunnen passeren. Voor de aansluiting A12 is een aanvullend onderzoek uitgevoerd, hierover is de raad in april 2021 geïnformeerd.
Verder is in 2020 een mobiliteitsonderzoek uitgevoerd. Er is onderzocht op welke manier invulling kan worden gegeven aan de woningbouwambities van Houten en wat de consequenties van woningbouw zijn voor de verkeersinfrastructuur (auto, fiets, openbaar vervoer, parkeren en voetpaden).
Met de aanleg van nieuwe fietsinfrastructuur en met beheer en onderhoud aan bestaande fietsinfrastructuur wordt het hoge percentage tevredenheid over bestaande fietsroutes gehandhaafd. De Lobbendijk en de Heemsteedseweg zijn hier voorbeelden van succesvol uitgevoerde fietsprojecten van 2020.
Naast verbetering van infrastructuur is heeft stimuleren van fietsen ook aandacht. vanwege de COVID-19 crisis zijn verschillende onderzoeken gestaakt of niet doorgegaan. Het onderzoek naar stimuleren van duurzaam verover naar bedrijventerreinen is bijvoorbeeld in 2002 stilgelegd, en is in 2021 weer doorgestart in samenwerking met Ondernemend Houten.
Een haalbaarheidsonderzoek vervoer over water is niet uitgevoerd in 2020. Het voornemen is om dit in 2021 in regionaal verband uit te voeren.
De COVID-19 crisis heeft impact gehad op de mobiliteit in Houten. Zowel met elektrokarren, fiets, bus, trein als met de auto, zijn de patronen totaal anders dan voorgaande jaren. Uit de mobiliteitscijfers kan daarom geen conclusie voor structurele ontwikkelingen worden getrokken.
Een onderzoek naar de doorstroming op de Rondweg, met aandacht voor de verkeersafwikkeling bij de inprikkers en de verkeerslichten heeft daarom niet plaats gevonden. Dit zal in 2021 worden uitgevoerd als een 0-meting op basis van gegeven van 2019.
Er is nog geen nieuw parkeerbeleid, voor zowel auto- als fietsparkeren vastgesteld. Oorspronkelijk was het de bedoeling om dit na vaststelling van de ruimtelijke koers voor te leggen. Eind 2020 is ervoor gekozen om de koppeling aan het tijdpad van de ruimtelijke koers los te laten. Maart 2021 is de startnotitie parkeren vastgesteld. Het streven is om eind 2021 het nieuwe parkeerbeleid vast te stellen.
Veilige leefomgeving
Veilige leefomgeving
Mensen wonen en werken in een omgeving die veilig is en waar mensen zich ook veilig voelen.
Het jaar 2020 heeft grote invloed gehad op de veilige leefomgeving in de gemeente Houten vanwege COVID-19. Maatregelen om COVID-19 terug te dringen veranderden voortdurend en daarmee ook de impact op de leefomgeving. Een eerste lockdown voelde noodzakelijk, iedereen droeg hier in hoge mate aan bij en er was veel saamhorigheid. Samen tegen corona. Maar naarmate het langer duurde kwam er ook meer onzekerheid in de samenleving, nam het draagvlak voor de genomen corona maatregelen af, namen de zorgen toe en had dit alles al met al veel invloed op de leefomgeving. Hierdoor nam het gevoel van veiligheid ook meer af. We moesten afstand houden, ouderen beschermen, minder onderlinge bezoeken brengen, niet sporten, geen vermaak etc. Dit alles heeft uiteraard ook gevolgen gehad voor de uitvoering van de plannen in de begroting 2020 als het gaat om de veilige leefomgeving. Desalniettemin is er ten behoeve van de veilige leefomgeving een enorme prestatie verricht vanwege de coördinatie op COVID-19.
Sociale veiligheid
In Houten is het nog steeds prettig wonen en werken. De criminaliteitscijfers zijn laag en het gevoel van veiligheid is nog steeds hoog. Wel wijken de cijfers van 2020, als het gaat om criminaliteitsontwikkeling, af van het regionaal gemiddelde. Daar waar er in de regio sprake is van een (kleine) daling van het absolute aantal delicten/meldingen, is het totaal aantal delicten/meldingen in Houten gestegen. Daarbij is het belangrijk om te bedenken dat verschuivingen in kleine absolute aantallen tot grote verschillen in percentages leiden.
Jongerenoverlast
Een deel van de verklaring voor de toename heeft te maken met de coronamaatregelen. Een groot deel van meldingen van inwoners dat jongeren zich niet aan de maatregelen zouden houden en geluidsoverlast veroorzaken, is door de politie geregistreerd als een melding van jongerenoverlast. Daarnaast is er in de eerste helft van 2020 sprake geweest van jongerenoverlast op een specifieke locatie en door een specifieke grote groep waar onder regie van de gemeente op is ingegrepen voor de korte termijn. Met de jongeren is nauw contact gehouden om te komen tot nieuwe chill-locaties in Houten waar zij ook na 22.00 uur ’s avonds kunnen chillen, zonder dat dit direct leidt tot overlast voor de omgeving en daarmee tot meer meldingen van jeugdoverlast. Inmiddels zijn eind 2020 twee chill-locaties gerealiseerd en is de inrichting in samenspraak met de jongeren tot stand gekomen.
Vanuit preventief oogpunt is met het jongerenwerk en de politie contact gelegd met deze jongeren, waardoor overlast verder beperkt kon worden in aanloop op de zomervakantie, kerstvakantie en de jaarwisseling. Voorbeelden hiervan tijdens de kerstvakantie zijn: Joinus, activiteiten voor kwetsbaren -Auticafé/ rolschaatsen- en een FIFA online voetbal toernooi met de politie. Deze activiteiten zijn voor jongeren bewust breed gecommuniceerd om zo overlast en hanggedrag van jeugdigen in de buitenruimte te voorkomen. De stijging van incidenten jongerenoverlast is van +136% in de eerste helft van 2020 teruggelopen tot +38% in de tweede helft van 2020 en daarmee kunnen we voorzichtig constateren dat de aanpak het gewenste effect lijkt te hebben gehad.
Cybercriminaliteit
In heel Nederland stijgen de cijfers voor wat betreft cybercriminaliteit. Deze trend is in Houten ook goed zichtbaar. Houten is in hoge mate gedigitaliseerd. Onze inwoners kopen bijvoorbeeld graag via internet en dat maakt hen ook kwetsbaar voor oplichters. Op basis van de goede ervaringen met een eerste training online over weerbaarheid van 8- tot 12-jarigen (Hackshield-actie met cyberagents) richten we ons in de toekomst op het trainen van online weerbaarheid van verschillende doelgroepen.
Ondermijning
Veel van de beschikbare capaciteit voor ondermijning is besteed aan de aanpak van drugsafval in mestkelders. Aan deze ernstige zaak is een intensieve en brede aanpak gekoppeld. Bij een dergelijke aanpak hoort ook gedifferentieerde communicatie naar doelgroepen. Ook in de andere casuïstiek staat de aanpak van de drugsketen centraal, dat is immers onze en de regionaal vastgestelde prioriteit. Op basis van de politiecijfers is er echter geen sprake van bovengemiddeld veel activiteiten in de drugsketen. Wel pakken wij bij signalen stevig door en dat leest u terug in de krant. Hiermee willen we duidelijk maken dat productie en gebruik van drugs geen vanzelfsprekendheden zijn!
Fysieke veiligheid
Waar de focus in januari nog lag op het werken aan het (brand)veilig langer zelfstandig thuiswonen en hiervoor een mooie pilot is uitgevoerd in appartementencomplex Fluweelmos is de aandacht na 1 maart volledig komen te liggen op de aanpak van de coronacrisis, waarbij cluster veiligheid een coördinerende rol in de lokale aanpak van de crisis heeft vervuld. Enerzijds het vertalen van de landelijke maatregelen en de regionale noodverordening tot een lokale aanpak en anderzijds er voor zorgen dat alle inwoners, ondernemers, zorginstellingen, onderwijs, sportverenigingen, culturele instellingen en maatschappelijke instanties antwoord kregen op hun vragen. Maar ook coördinatie op de impact van de crisis in de leefomgeving in Houten, zoals voor toezicht en handhaving, de verkeerssituatie bij de Weteringhoek, de drukte in de zomer bij de Rietplas en Honswijkerplas. En ook voor de interne organisatie waarbij de veiligheid een rol speelde. Bovendien is de gemeentelijke dienstverlening via de balies steeds veilig uitgevoerd en zijn de balies open en toegankelijk gebleven voor onze inwoners. Hierin is een ongekende prestatie geleverd samen met alle collega's in de organisatie.
Het thema brandveiligheid bij maaltijdbezorgers heeft onze bijzondere aandacht gekregen naar aanleiding van de brand bij een maaltijdbezorger op Het Rond in augustus 2020. De maanden daarna hebben de Veiligheidsregio Utrecht (brandweer) en de gemeente Houten onaangekondigde controles uitgevoerd bij de maaltijdbezorgers in Houten. Vanuit het Bouwbesluit konden we niets “eisen”, slechts adviseren en aandacht vragen voor een veilige manier van laden en opslaan van accu’s van elektrische bezorgvoertuigen. Aan alle ondernemers is een flyer met tips uitgereikt over hoe om te gaan met elektrische apparatuur. De brandveiligheid van alle bezorgdiensten is, op enkele adviespunten na, in orde bevonden en daarmee hebben we ontstane onveiligheidsgevoelens in de samenleving kunnen ondervangen.
Betrokken bij de samenleving
Betrokken bij de samenleving
In het programma 'Betrokken bij de samenleving' gaat het om de mate waarin en de wijze waarop het bestuur de behoeften van Houtense inwoners signaleert, onderzoekt en vertaalt naar passend beleid en hoe de (digitale) dienstverlening op een eigentijdse en persoonlijke wijze wordt uitgevoerd.
In dit programma gaat het over de vraag hoe we met inwoners, maatschappelijke organisaties en ondernemers willen samenwerken om tot mooie resultaten te komen (begroting 2020). Dat samenspel is in het jaar 2020 anders verlopen dan dat dit zich eerder liet aanzien. De corona-omstandigheden maakten alles moeilijker, maar de samenleving is veerkrachtig gebleken en niet stilgevallen.
We hebben wel veel moeite moeten doen om, geholpen door de digitale techniek, met elkaar in gesprek te blijven. En dat is gelukt. De corona-situatie bood kansen om een snelle ontwikkeling van het digitaal werken en communiceren door te maken. Zo konden we samen met onze maatschappelijke partners doorgaan met de opgaven van de samenlevingsagenda. Centraal stond in dat gesprek de vraag hoe we met elkaar willen samenwerken.
De samenlevingsagenda werd in 2020 vastgesteld en daarmee ook de werkwijze hoe vraagstukken gezamenlijk aan te pakken. Een werkwijze waarbij we ons allen bewust zijn van de rollen en verantwoordelijkheden van de gemeente en haar maatschappelijke partners. Zo werd onder andere het Lokaal sportakkoord: Sport- en beweegakkoord Houten vastgesteld en neemt Sportpunt Houten de uitvoering ervan op zich samen met ketenpartners. Ook werd het Lokaal preventieakkoord: Leefstijlakkoord Healthy Houten vastgesteld waarmee 15 actiepunten, door verschillende partners in onderlinge samenwerking met de gemeente als regievoerder worden uitgevoerd. En zo werd ook, bijvoorbeeld, de inburgering van nieuwkomers samen met maatschappelijke partners voorbereid.
In 2020 bleef 'We stellen de mens centraal' uit de Toekomstvisie Houten 2025 leidend. Dat betekende dat vragen en initiatieven vanuit de samenleving belangrijk waren en bleven. Helaas was de ruimte voor inwonersinitiatieven beperkt door corona-omstandigheden en de fysieke beperkingen daarvan.
In alle gevallen stond de menselijke maat voor de gemeente centraal en was persoonlijk contact, indien noodzakelijk, altijd mogelijk. Met een verdere ontwikkeling van de digitale dienstverlening en een verbeterde website werd een stap gezet om de dienstverlening meer laagdrempeliger te maken. Ook werd weer een stap gezet in het vereenvoudigen van de schriftelijke communicatie.
Politiek en bestuur
2020 was een bijzonder jaar door de corona-situatie. Het was de meest ernstige crisis, economische en maatschappelijk, sinds de Tweede Wereld-oorlog. De praktische omstandigheden waren voor allen, inwoners, maatschappelijke partners, ondernemers en ook voor de gemeente zeer ingewikkeld. Een groot deel van de maatschappelijke activiteiten kon niet of voor een deel in een andere vorm (digitaal) plaatsvinden.
Over de gehele lijn bleek dat daardoor de gewenste maatschappelijke effecten onder druk zijn komen te staan. Er is een licht dalende trend in de scores over 2020. Alles in ogenschouw nemend vallen de cijfers mee en blijven deze toch in lijn met voorgaande jaren 2016, 2017 en 2018. Houten bleef in 2020 op het gebied van de maatschappelijke effecten hoger scoren dan de landelijke gemiddelden van het "gewone" jaar 2019.
Toch hebben we een groot aantal maatschappelijke discussies zoals onder andere rondom de Sociale Koers, de Ruimtelijke Koers, het Lokaal Sportakkoord en het Lokaal Preventieakkoord, kunnen voeren waarbij de uitgangspunten van de samenlevingsagenda met betrekking tot participatie en communicatie van toepassing waren.
Dienstverlening
De dienstverlening is in 2020 naar omstandigheden op een goed niveau gebleven. In de cijfers van de effect- en de prestatie-indicatoren is over de gehele lijn een lichte daling te zien. Dit hangt samen met het beperkende effect van de corona-maatregelen op de dienstverlening. De dienstverlening aan de balie werd afgeschaald (maar wel steeds beschikbaar) en daardoor kon niet in alle gevallen voorzien worden in het gevraagde. Intern is hiervoor een enorme extra inspanning verricht om de dienstverlening op peil te houden (digitaal en niet digitaal) en contact te krijgen/ te houden met inwoners. Voor hen die het nodig hadden, is de balie ook in 2020 open gebleven. Over de hele linie bleven de scores voor de maatschappelijke effecten in 2020 hoger dan de landelijke gemiddelden in 2019.
Voor Houten was en is het belangrijk om het persoonlijke contact en de menselijke maat te houden. Dienstverlening onder de corona-omstandigheden was in alle gevallen maatwerk.