Doelstelling 4 |
---|
Inwoners die zorg nodig hebben en in de criminaliteit (dreigen te) belanden of overlast veroorzaken, glijden niet verder af. |
Effectindicatoren
Doel | Omschrijving | Bron | Realisatie | Raming | Realisatie | |||||
2017 | 2018 | 2019 | 2020 | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
4.1 | Meldingen jongerenoverlast | Politie en Meldpunt Jeugd en Veiligheid gemeente | 258 | 259 | 275 | 260 | 700 | |||
4.2 | Meldingen overlast personen met verward gedrag | Politie | 133 | 170* | 114 | 135 | NNB | |||
4.3 | Aantal PGA aanmeldingen | Team Samenleving | 28 | 35 | 16 | 25** | 40 | |||
4.4 | Aantal cases in het Top X overleg*** van het Veiligheidshuis | Veiligheidshuis | X | 5 | 5 | 5 | ||||
* In 2018 is er een (forse) stijging geweest ten opzichte van het jaar ervoor vanwege het feit dat een klein aantal personen voor veel meldingen heeft gezorgd. |
---|
** Het gebiedsteam GGZ biedt sinds 2019 ook outreachende hulpverlening, dit betekent dat er minder casussen door hoeven te worden aangemeld voor de PGA. |
*** Lokale casuïstiek die in de PGA aanpak niet tot een oplossing wordt gebracht kan worden opgeschaald naar het Top X overleg in het Veiligheidshuis. |
Doel | Verklaring van afwijking | |||
4.1 | Een deel van de verklaring voor de forse toename heeft te maken met de coronamaatregelen. Een groot deel van meldingen van inwoners dat jongeren zich niet aan de maatregelen zouden houden, is door de politie geregistreerd als een melding van jongerenoverlast. Daarnaast is er in de eerste helft van 2020 sprake geweest van jongerenoverlast op een specifieke locatie en door een specifieke groep waar onder regie van de gemeente een korte termijn aanpak tot stand is gekomen. Met de jongeren is nauw contact gehouden om te komen tot nieuwe chill-locaties in Houten waar zij na 22.00 uur ’s avonds kunnen chillen, zonder dat dit direct leidt tot overlast voor de omgeving en daarmee meldingen van jeugdoverlast. Inmiddels zijn eind 2020 twee chill-locaties gerealiseerd en wordt samen met de jongeren in 2021 gekeken naar nog meer mogelijke chill-locaties in Houten. De stijging van incidenten jongerenoverlast is in vergelijking tot de eerste helft van 2020 erg teruggelopen in de tweede helft van 2020 en daarmee kunnen we constateren dat de aanpak het gewenste effect heeft gehad. | |||
---|---|---|---|---|
4.3 | Vanwege een jeugdoverlastgroep is deze groep in zijn geheel aangemeld voor triage PGA. | |||
Betrokkenheid verbonden partijen
Bij deze doelstelling zijn geen verbonden partijen betrokken.
Wat hebben we daarvoor gedaan?
Vanwege de urgentie op de aanpak COVID-19 heeft in 2020 niet iedere maand een Jeugd en Veiligheidsoverleg plaatsgevonden. De gemeente, BOA's, politie en jongerenwerk participeren in dit overleg. In de eerste helft van 2020 is er sprake geweest van jongerenoverlast op een specifieke locatie en door een specifieke groep waar onder regie van de gemeente een korte termijn aanpak tot stand is gekomen. Met de jongeren is nauw contact gehouden om te komen tot nieuwe chill-locaties in Houten waar zij na 22.00 uur ’s avonds kunnen chillen, zonder dat dit direct leidt tot overlast voor de omgeving en daarmee meldingen van jeugdoverlast. Inmiddels zijn eind 2020 twee chill-locaties gerealiseerd en wordt samen met de jongeren in 2021 gekeken naar nog meer mogelijke chill-locaties in Houten.
Tevens is vanuit preventief oogpunt vanuit jeugd en jongerenwerk en de politie contact gelegd met deze jongeren, waardoor overlast verder beperkt kon worden in aanloop op de zomervakantie en kerstvakantie. Voorbeelden hiervan tijdens de kerstvakantie zijn: Joinus, activiteiten voor kwetsbaren -Auticafé/ rolschaatsen- en een FIFA online voetbal toernooi met de politie. Deze activiteiten zijn voor jongeren bewust breed gecommuniceerd om zo overlast en hanggedrag van jeugdigen in de buitenruimte te voorkomen
Het aantal meldingen jeugdoverlast is fors gestegen. Een deel van de verklaring voor de forse toename heeft te maken met de coronamaatregelen. Een groot deel van meldingen van inwoners dat jongeren zich niet aan de maatregelen zouden houden en geluidsoverlast veroorzaken, is door de politie geregistreerd als een melding van jongerenoverlast. Door de aanpak is de stijging van incidenten jongerenoverlast van +136% in de eerste helft van 2020 teruggelopen tot +38% in de tweede helft van 2020 en daarmee kunnen we voorzichtig constateren dat de aanpak het gewenste effect heeft gehad. Het heeft veel tijd en inzet gevergd maar het resultaat wordt zeker door omwonenden die eerst veel overlast ervaarden zeer gewaardeerd.
Prestatie-indicatoren
Doel | Omschrijving prestatie 2020 | Voortgang | Toelichting | ||||||||
4.1 | 3 | ||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Op alle jongeren die hiervoor worden aangemeld door Jeugd & Veiligheid of uit de jaarlijkse groepsscan naar voren komen wordt de integrale persoonsgerichte aanpak Zorg en Veiligheid toegepast. | |||||||||||