Doelstellingen

Doelstelling 1: Houten blijft fietsstad

Doelstelling 1

Houten blijft fietsstad:
a. Toename van het fietsgebruik in de gemeente Houten en regionaal.
b. Tevredenheid inwoners over fietsnetwerk in Houten handhaven op het bestaande, hoge niveau.

Effectindicatoren

Doel

Omschrijving

Bron

Realisatie

Raming

Realisatie

2017

2018

2019

2020

1.1

% Inwoners dat tevreden is over de fietsroutes in Houten

Monitor Sociale Kracht

97%

98%

97%

98%

98%

Betrokkenheid verbonden partijen
De gemeenten Bunnik, De Bilt, Houten, IJsselstein, Nieuwegein, Stichtse Vecht, Utrecht, Utrechtse Heuvelrug, Vianen, Wijk bij Duurstede, Woerden en Zeist vormen op dit moment de U10-gemeenten.
De U10-gemeenten willen de goede perspectieven van de regio Utrecht als ontmoetingsplek voor gezond stedelijk leven koesteren, versterken en benutten.
Zij werken daarom op vrijwillige basis samen in U10-verband door gemeenschappelijke onderwerpen en belangen te verkennen en op basis hiervan gemeenschappelijke ambities te formuleren en activiteiten te ondernemen.

Wat hebben we daarvoor gedaan?

We hebben contact gezocht met diverse bedrijven om te onderzoeken of er animo is om pilots op te zetten ten aanzien van het stimuleren van fietsverkeer. Ook hebben we het provinciale programmabureau Goed op Weg bereid gevonden hierin te investeren door ieder bedrijven een adviestraject aan te bieden.

Als deelnemer aan de F10 (het netwerk van wethouders en ambtenaren van (inmiddels) 17 ambitieuze fietssteden) hebben we samen met het Rijk, vervoerregio’s en provincies gewerkt aan een verdere groei van het fietsgebruik in Nederland. Vanuit dit gremium hebben we input geleverd voor het Nationaal Toekomstbeeld Fiets. begin 2021 is vanuit de provincies een inventarisatie uitgevoerd naar projecten voor de lijst van het Nationaal Toekomstbeeld Fiets.

We zijn goed aangehaakt bij landelijke en provinciale ontwikkelingen met betrekking tot de financieringsmogelijkheden van fietsprojecten.

Prestatie-indicatoren

Doel

Omschrijving prestatie 2020

Voortgang

Toelichting

1.1

1

wordt in delen opgepakt

Vaststellen Programma Fiets.

1.2

3

De Lobbendijk herinrichten als fietsverbinding.

1.3

3

afstudeeronderzoek van student

Onderzoeken hoe het fietsnetwerk van Houten kan worden aangepast aan de elektrische fiets, bijvoorbeeld bij herstructurering van wegen. Dit in het kader van de 'Toekomstvisie Houten 2025' en het toenemende gebruik van elektrische en andere snelle fietsen.

1.4

3

De Koppeldijk/Heemsteedseweg/Overeindseweg (samen met gemeente Nieuwegein)  herinrichten als fietsverbinding.

1.5

3

Afspraken met de provincie zijn gemaakt. De provincie is bezig met de voorbereidingen voor de realisatie.Vanwege Corona heeft de provincie gesprekken met grondeigenaren over aankoop grond uitgesteld. De provincie vind het niet passend om deze gesprekken digitaal te voeren. Op dit moment worden juridische procedures door de provincie uitgewerkt, inclusief een procedure voor het voeren van gesprekken met grondeigenaren.Afgelopen zomer heeft de provincie een tijdelijk fietspad gerealiseerd ter hoogte van de verkeerslichten op de Kruisweg. hierdoor wordt het in drukke situaties veiliger voor fietsers uit de richting Odijk om bij het kruispunt te komen.

Werken aan de realisatie van een vrij liggend fietspad langs de N410 (zie ook Deelprogramma Autoverkeer).

1.6

3

In 2020 zijn voorbereidende werkzaamheden uitgevoerd voor de provincialeweg, het parkeerverbod op de Lekdijk en in regionaal verband het wegprofiel Lekdijk onder de noemer Sterke Lekdijk.

In 2020 wordt gestart met meerdere projecten uit de mobiliteitsvisie Eiland van Schalkwijk, conform planning/ prioritering uit het bestedingsplan mobiliteit en bereikbaarheid. Projecten gericht op de fiets zijn:

  • Na een uitgebreid voortraject met bewoners, politie en in- en externe deskundigen wordt de provincialeweg in Schalkwijk gereconstrueerd.
  • De Achterdijk wordt fietsvriendelijker.

1.7

3

in de zomer van 2020 hebben de U10/U16 gemeenten een overeenkomst met de provincie gesloten over de realisatie van de missing links. Ook de regionale missing links voor Houten zijn hierin opgenomen met een globale prioritering.

Onderzoeken of het (financieel) mogelijk is om "missing links"  in de hoofdfietsroutes te realiseren.

1.8

3

Uitwerking bestuursovereenkomst met Rijkswaterstaat voor de verbreding van de A27 tussen Houten en Hooipolder en de aanleg van een fietsbrug over de Lek ter hoogte van de A27. Deze indicator is ook vermeld bij autoverkeer - doelstelling 1.

1.9

1

Vanwege Corona hebben bedrijven geen prioriteit aan stimuleren fietsen willen en kunnen geven.Om hernieuwde aandacht te vragen verbreden we het project samen met Ondernemend Houten en Goed op Weg om pilots te ontwikkelen voor duurzaam vervoer, waaronder fiets.

Pilots ontwikkelen in samenwerking met onder andere bedrijven om het fietsen te stimuleren als onderdeel van het totaal aan verplaatsingen.

Deze pagina is gebouwd op 06/18/2021 08:07:04 met de export van 06/17/2021 14:43:01