Wat hebben we bereikt?
In 2020 hebben we verder invulling gegeven aan de projecten uit het bestedingsplan mobiliteit en bereikbaarheid (2019 vastgesteld), waarin de ambities m.b.t. mobiliteit uit het collegeprogramma zijn geprioriteerd. Ook hebben we met de provincie afspraken kunnen maken over de financiële afwikkeling van de A12 Salto gelden, de 1,3 miljoen euro wordt in 3 jaar uitbetaald en wordt besteed aan mobiliteitsprojecten. Deze Salto gelden maken onderdeel uit van de budgetten van het bestedingsplan mobiliteit en bereikbaarheid.
We zijn zowel ambtelijk als bestuurlijk veelvuldig in overleg geweest overleg met Rijkswaterstaat, de provincie, ProRail en andere gemeenten om de belangen van de gemeente Houten te behartigen. We hebben gesproken over diverse onderwerpen als de A12/A27 Ring Utrecht en A27 Houten Hooipolder, het buitengebied Bunnik-Houten, fietsbeleid, fietssubsidies en openbaar vervoer. Ook in U10 verband hebben we onze bijdrage geleverd aan vele mobiliteitsonderwerpen, waaronder de REP, het BO MIRT, diverse U Ned onderzoeken en provinciale beleidstrajecten. GG9
Het mobiliteitsonderzoek is in 2020 afgerond. Er is onderzocht op welke manier invulling kan worden gegeven aan de woningbouwambities van Houten en wat de consequenties daarvan zijn voor de verkeersinfrastructuur (auto, fiets, openbaar vervoer, parkeren en voetpaden). GG3
Voor de verkeerssituatie in Houten is 2020 is geen representatief jaar geweest. Vanwege de Corona maatregelen was er minder verkeer op de weg. De doorstroming was daardoor beter. Omdat veel inwoners thuiswerkten stonden auto's veelal stil. Minder werknemers gingen naar kantoor in Houten en ook het centrum kende minder bezoekers. Daarom was ook de bezetting van parkeerplaatsen anders dan andere jaren.
Concreet willen we de volgende doelen bereiken: GG 3, GG9