Doelstellingen

Doelstelling 1: Een goede doorstroming op de ontsluitingswegen en de Rondweg van Houten en verbetering van de aansluiting op het rijkswegennet

Doelstelling 1

Een goede doorstroming op de ontsluitingswegen en de Rondweg van Houten en verbetering van de aansluiting op het rijkswegennet.

Effectindicatoren

Doel

Omschrijving

Bron

Realisatie

Raming

Realisatie

2017

2018

2019

2020

1.1

Gemiddelde reistijd in de ochtendspits naar de A27, vanaf de Koppeling (rotonde De Molen) via de Rondweg

Team Ruimtelijke Ontwikkeling

6:30 min

7:00 min

7:00 min

7:00 min

5:30 min

1.2

Gemiddelde reistijd in de ochtendspits naar de A12, vanaf de Koppeling (rotonde De Molen) via de Limesbaan

Team Ruimtelijke Ontwikkeling

6:30 min

6:30 min

6:30 min

6:30 min

6:00 min

1.3

Gemiddelde reistijd in de avondspits van de A12 via de N229 naar de Koppeling (rotonde De Molen)*

Team Ruimtelijke Ontwikkeling

X

X

X

14:00 min

11:00 min

* Betreft een nieuwe indicator vanaf 2020.

Doel

Verklaring van afwijking

1.1

Minder verkeer in de spits vanwege Corona maatregelen.

1.2

Minder verkeer in de spits vanwege Corona maatregelen.

1.3

Minder verkeer in de spits vanwege Corona maatregelen.

Betrokkenheid verbonden partijen
De gemeenten Bunnik, De Bilt, Houten, IJsselstein, Nieuwegein, Stichtse Vecht, Utrecht, Utrechtse Heuvelrug, Vianen, Wijk bij Duurstede, Woerden en Zeist vormen op dit moment de U10-gemeenten.
De U10-gemeenten willen de goede perspectieven van de regio Utrecht als ontmoetingsplek voor gezond stedelijk leven koesteren, versterken en benutten.
Zij werken daarom op vrijwillige basis samen in U10-verband door gemeenschappelijke onderwerpen en belangen te verkennen en op basis hiervan gemeenschappelijke ambities te formuleren en activiteiten te ondernemen.

Wat hebben we daarvoor gedaan?

Afgelopen jaar is gewerkt aan diverse projecten uit het bestedingsplan mobiliteit en bereikbaarheid, zoals Sterke Lekdijk, de Molen, eerste aanzet nieuw parkeerbeleid en de fietsstraat Heemsteedseweg. Tevens zijn afspraken gemaakt met de provincie over de verrekening van het restbudget van 1,3 miljoen euro van A12Salto, die onderdeel uitmaken van de financiering voor de projecten uit het bestedingsplan mobiliteit en bereikbaarheid.

Vanaf 2023 start Rijkswaterstaat de realisatie van de A27/A12 Ring Utrecht en de verbreding A27 Houten- Hooipolder. We zijn zorgvuldig aangehaakt bij de besluitvorming over het beperken van de hinder en zijn ook betrokken bij de Minder Hinder opgave bij beide projecten.

In regionaal verband hebben we onder andere input geleverd aan de onderzoeken van U Ned, de vervoerplannen van de provincie en hebben we het uitvoeringsprogramma fiets afgerond door met alle U10 gemeenten en provincie een intentieovereenkomst fiets af te sluiten.

Afgelopen jaar is het mobiliteitsonderzoek afgerond en besproken in de regio.

Prestatie-indicatoren

Doel

Omschrijving prestatie 2020

Voortgang

Toelichting

1.1

3

Veel projecten worden voorbereid. Voor de aansluiting op de A12 voert de provincie aanvullend onderzoek uit.

Uitwerking bestuursovereenkomst met provincie Utrecht, gemeente Bunnik en Rijkswaterstaat. Onderdeel van deze bestuursovereenkomst is bijvoorbeeld een vrij liggend fietspad langs de N410, de uitbreiding van de verkeersontsluiting op de A12 met een toerit richting Arnhem en het kruispunt Kruisweg-rondweg Binnenweg.

1.2

3

Vertegenwoordigen van Houten bij de voorbereidingen die Rijkswaterstaat treft voor de verbreding van de Ring Utrecht.

1.3

3

Uitwerking bestuursovereenkomst met Rijkswaterstaat voor de verbreding van de A27 tussen Houten en Hooipolder en de aanleg van een fietsbrug over de Lek ter hoogte van de A27 (zie ook deelprogramma fietsverkeer).

1.4

1

In 2020 waren de verkeerscijfers niet representatief vanwege de Corona situatie. Dit onderzoek gaat in 2021 uitgevoerd worden als een 0-meting van de verkeerssituatie in 2019.

Een onderzoek naar de doorstroming op de Rondweg, met aandacht voor de verkeersafwikkeling bij de inprikkers en de verkeerslichten.

1.5

1

in 2021 samen met provincie,  Nieuwegein en Utrecht

Haalbaarheidsonderzoek Vervoer over water (Onderdeel Mobiliteitsvisie EvS).

Deze pagina is gebouwd op 06/18/2021 08:07:04 met de export van 06/17/2021 14:43:01