Doelstellingen

Doelstelling 2: Een krachtige participatiesamenleving met gedeelde verantwoordelijkheid

Doelstelling 2

Een krachtige participatiesamenleving met gedeelde verantwoordelijkheid.

Effectindicatoren

Doel

Omschrijving

Bron

Realisatie

Raming

Realisatie

2017

2018

2019

2020

2.1

% Inwoners dat vindt dat burgers en organisaties voldoende ruimte krijgen om ideeën en initiatieven te realiseren*

Monitor Sociale Kracht

43%

47%

52%

51%

48%

2.2

Rapportcijfer dat  inwoners geven voor de wijze waarop de gemeente hen en organisaties betrekt en de samenwerking opzoekt**

Monitor Sociale Kracht

X

6,8

6,8

7,5

6,6

2.3

% Inwoners dat bereid is zich in te zetten voor leefbaarheid in de buurt***

Monitor Sociale Kracht

89%

84%

86%

89%

88%

* Gemiddelde bij Nederlandse gemeenten in 2019: 34%

** Gemiddelde bij Nederlandse gemeenten  in 2019: 6,2

*** Gemiddelde bij Nederlandse gemeenten in 2019: 80%

Doel

Verklaring van afwijking

2.1

Als gevolg van de corona-maatregelen waren fysieke bijeenkomsten niet meer mogelijk en had iedereen te maken met de beperkingen. Dit heeft mogelijk remmend gewerkt op de mogelijkheden om ideeën en initiatieven te realiseren. In 2020 zijn ook minder initiatieven ondersteund en is een groot deel van het budget niet ingezet. Dit alles is te wijten aan de moeilijke en beperkende omstandigheden

2.2

In de verschillende participatietrajecten is zeer goed nagedacht over het systematisch vooraf betrekken van inwoners. Fysieke bijeenkomsten waren op een gegeven moment niet meer mogelijk, maar de digitale overleggen werden steeds beter, zodat overleggen door konden gaan. Overleggen vonden soms ook in hybride vorm plaats (een deel fysiek aanwezig en een deel digitaal). Bij, bijvoorbeeld, de Ruimtelijke Koers kwamen inwoners in grote aantallen digitaal inspreken. Er werden  avonden per week achtereen inspreek-sessies georganiseerd. Inwoners waren niet tevreden over deze digitale bijeenkomsten of hebben ze zich op inhoud niet gehoord gevoeld. Uiteindelijk heeft alles bij elkaar tot een lagere score geleid, maar het valt relatief mee, want het is maar iets lager dan het "normale" 2019 en nog altijd hoger dan landelijk gemiddeld in 2019.

2.3

Deze score is iets achtergebleven bij het plan van 89%, maar er is toch een stijging van 2% ten opzichte van 2019. Een mooie score die aangeeft dat de inwoners van Houten erg betrokken zijn.

Betrokkenheid verbonden partijen
Bij deze doelstelling zijn geen verbonden partijen betrokken.

Wat hebben we daarvoor gedaan?

Begin 2020 is de notitie werkwijze samenlevingsagenda vastgesteld. De werkwijze is er op gericht dat gemeente, inwoners en maatschappelijke partners elkaar kunnen vinden als gelijkwaardige partners dat zij gezamenlijk daadwerkelijk de verantwoordelijkheid delen voor onderdelen van beleid of de uitvoering ervan.

In het kader van het Lokaal sportakkoord is rijkssubsidie toegekend voor uitvoering van het Sport- en Beweegakkoord 2020. Met het Nationaal Sportakkoord als basis is het lokaal sportakkoord tot stand gebracht: het Houtens Sport- en beweegakkoord, waar we in april 2020 mee hebben ingestemd. Het is tot stand gekomen volgens de principes van de samenlevingsagenda in nauwe samenwerking met inwoners, maatschappelijke partners en ondernemers. Ook de uitvoering is een verantwoordelijkheid van gemeente én partners.

We staan aan de start van het Lokaal Preventieakkoord. Hiermee sluiten we aan bij het Nationaal Preventieakkoord om roken, overgewicht en problematisch alcoholgebruik aan te pakken. Daarnaast
betrokken we belangrijke thema’s als de mentale gezondheid van jongeren (voorkomen van depressie en omgaan met prestatiedruk) en eenzaamheid erbij. Samen met Houtense partners (inwoners, ondernemers en organisaties: scholen, kindercentra, supermarkten, Van Houten&co, gezondheidsprofessionals, Omroep Houten, jongerenorganisaties, ONVZ, Viveste en Sportpunt Houten)  legden we lokale acties vast in het preventieakkoord en voerden deze uit volgens de werkwijze van de samenlevingsagenda

In het kader van de herijking van de visie Oude Dorp zijn vele gesprekken gevoerd met zowel
belangenorganisaties als particuliere initiatiefnemers. Belangrijke thema's zijn verkeer en parkeren, retail, cultuurhistorie en duurzaamheid. We hadden en hebben meerdere particuliere stakeholders met hun eigen plannen, ambities en financiële mogelijkheden samengewerkt. Er zijn in 2020 vele gesprekken gevoerd conform de werkwijze van de samenlevingsagenda. Besluitvorming zal 2021 plaatsvinden.

Na brede gespreksrondes met inwoners, maatschappelijke partners, belangenbehartigers en professionals is de nieuwe Sociale Koers tot stand gekomen. De kern van de Sociale Koers is dat iedereen meetelt. De Sociale Koers is integraal ingestoken; niet meer de beleidsvelden maar de leefgebieden van inwoners staan centraal. De uitgangspunten van de samenlevingsagenda stonden centraal.

Om statushouders duurzaam te laten integreren hebben we samengewerkt met een integraal team bestaande uit Van Houten&co en de HWT (Houtense Werktafel) . Dit team gaat langs bij statushouders in het AZC om een persoonlijk inburgeringsplan op te stellen. We bereidden ons voor op de nieuwe Wet inburgering die per 1 juli 2021 ingaat volgens de werkwijze van de samenlevingsagenda.

Houten heeft een urgente woningbouwopgave die invulling krijgt via de Ruimtelijke Koers. De ambitie is om tot 2040 minimaal 4.800 woningen te bouwen (exclusief 1.000 woningen in bestaande plannen). Er is veel onderzoek verricht door gecombineerde werkgroepen van gemeente en adviesbureaus. Daarnaast is de expertise van een grote groep inwoners benut via verschillende creatieve activiteiten en bijeenkomsten. Dit heeft geleid tot de voorgestelde Ruimtelijke Koers: de ruimtelijke visie én strategie van Houten tot 2040. Echter, door de in de loop van 2020 zich ontwikkelende corona-situatie moesten er door alle betrokkenen een grote prestatie geleverd worden om over te schakelen van fysieke ontmoetingen tot het volledig digitaal werken.

In het voorjaar van 2020 kon iedereen zienswijzen inbrengen op de Ontwerp Ruimtelijke Koers. Met een reactienota heeft het college daarna de zienswijzen beantwoord en de Ruimtelijke Koers aangepast. In het najaar waren er vervolgens 8 extra (lange) digitale rondetafelgesprekken (RTG’s) plus 1 informatieavond om alle stukken te bespreken en om alle insprekende inwoners én maatschappelijke partners het woord te kunnen geven. In totaal waren er 120 insprekers digitaal aan het woord. De gemeenteraad heeft op 30 maart 2021 over het voorliggende raadsvoorstel Ruimtelijke Koers Houten, in samenhang met de uitslag van het referendum, gedebatteerd en besloten niet in te stemmen met het raadsvoorstel Ruimtelijke Koers Houten. Wel is de motie ‘Tijd voor reflectie en verbinding’ door de raad aangenomen.

Alles in dit traject was en is er op gericht dat gemeente, inwoners en maatschappelijke partners als gelijkwaardige partners samenwerken om met gedeelde verantwoordelijkheid gezamenlijk invulling te geven aan de ambities. Dit was en is conform de uitgangspunten van de samenlevingsagenda.

Op het gebied van participatie-trainingen zijn door de corona-situatie in 2020 slechts beperkt activiteiten ontplooid.

Prestatie-indicatoren

Doel

Omschrijving prestatie 2020

Voortgang

Toelichting

2.1

3

Bij ten minste drie thema's geven we de participatie vorm volgens de werkwijze van de samenlevingsagenda.

Deze pagina is gebouwd op 06/18/2021 08:07:04 met de export van 06/17/2021 14:43:01