Doelstellingen

Doelstelling 1: Inwoners voelen zich bij plannen en activiteiten van de gemeente steeds goed en op tijd geïnformeerd, gehoord en betrokken

Doelstelling 1

Inwoners voelen zich bij plannen en activiteiten van de gemeente steeds goed en op tijd geïnformeerd, gehoord en betrokken.

Effectindicatoren

Doel

Omschrijving

Bron

Realisatie

Raming

Realisatie

2017

2018

2019

2020

1.1

% Inwoners dat vindt dat de gemeente hen voldoende betrekt bij haar plannen, activiteiten en voorzieningen*

Monitor Sociale Kracht

41%

44%

50%

47%

40%

1.2

Rapportcijfer dat inwoners geven voor de gemeentelijke communicatie en voorlichting**

Monitor Sociale Kracht

X

7,1

7,0

7,5

7,0

1.3

% Inwoners dat vindt dat medewerkers zich verantwoordelijk tonen om daadwerkelijk tot een oplossing te komen***

Monitor Sociale Kracht

79%

76%

81%

80%

76%

* Gemiddelde bij Nederlandse gemeenten in 2019: 33%

** Gemiddelde bij Nederlandse gemeenten in 2019: 6,7

*** Gemiddelde bij Nederlandse gemeenten in 2019: 73%

Doel

Verklaring van afwijking

1.1

In 2020 liepen verschillende participatietrajecten. Inwoners waren aanvankelijk enthousiast om zo vroegtijdig betrokken te zijn bij de plannen. Ook was dat zo bij, bijvoorbeeld,  de Ruimtelijke Koers. Echter, hoe concreter plannen werden, hoe kritischer betrokkenen werden ten aanzien van de inhoud.  Een deel van de inwoners voelde (voelt) zich niet gehoord, als inhoudelijke keuzes anders uitpakten dan gewenst. Dit komt dan tot uitdrukking in de lagere waardering hier.

1.2

De corona-omstandigheden hebben effect gehad op de ervaringen die inwoners hadden in 2020. Veel fysieke bijeenkomsten moesten worden afgelast en moesten in veel gevallen omgezet worden naar een digitale bijeenkomst. In het begin moest dat op het allerlaatste moment gebeuren en werd er veel geïmproviseerd. Dit allemaal is mogelijk van invloed geweest op het beeld ten aanzien van de gemeentelijke communicatie en voorlichting. Ook hier geldt, het is weliswaar lager dan de ambitie, maar stabiel op het niveau van voorgaande jaren.

1.3

De score hier laat een kleine daling zien ten opzichte van vorig jaar en het is lager dan het plan. Toch is het, gezien de reeks en gezien de moeilijke corona-omstandigheden, een relatief goede score. In veel gevallen was een gevonden oplossing een compromis. Soms was dit weliswaar niet helemaal wat de inwoners verwachtten, maar kon het niet anders onder de gegeven omstandigheden. Mogelijk dat dit bijgedragen heeft aan het beeld dat inwoners hebben over de medewerkers.

Betrokkenheid verbonden partijen
Bij deze doelstelling zijn geen verbonden partijen betrokken.

Wat hebben we daarvoor gedaan?

Zowel ambtenaren als bestuurders stelden zich regelmatig ter plekke op de hoogte van situaties
die speelden in hun inhoudelijke portefeuille of in de wijken en gebieden waarvoor zij verantwoordelijk zijn. Daarnaast waren de wethouders en de burgemeester begin 2020 aanwezig bij allerlei evenementen en activiteiten in de wijken en de kleine kernen. Echter, plotseling veranderde een aantal zaken drastisch door corona in februari 2020. Er waren ineens geen buurtactiviteiten, evenementen of festiviteiten meer. Noodgedwongen moesten veel ontmoetingen digitaal georganiseerd worden in het vervolg van 2020. Ook het college en het ambtelijk apparaat moesten omschakelen naar een digitale manier van aanwezig zijn en werken. Wel zijn er extra inspanningen geleverd door extra brieven op huisadres te verspreiden, brieven aan kinderen, aan inwoners, wekelijkse bijdragen aan radioprogramma’s, telefonische contacten met maatschappelijke organisaties enzovoorts. Dit allemaal was nieuw en vergde van allen een grote inspanning.

Door de extra inspanning om over te gaan op het volledig digitaal werken en vergaderen en als gevolg van de beperkingen van de corona-situatie was er in 2020 geen gelegenheid om het programma Politiek in de klas uit te voeren. Ook de vernieuwing van debat en werkwijze te stimuleren en te verlevendigen werd slechts beperkt uitgevoerd.

Wel zijn in de verschillende trajecten op het gebied van participatie  en de samenlevingsagenda enorme stappen gezet om ontmoetingen, vergaderingen en werksessie volledig digitaal te laten verlopen. Alle inspanningen waren erop gericht om, ondanks de corona-beperkingen, toch digitaal alle inwoners en maatschappelijke partners te kunnen betrekken. Alleen al bij de Ruimtelijke Koers is het gelukt om 120 insprekers digitaal het woord te laten doen gedurende 7 lange ronde tafel gesprekken (RTG's). Dit was een vernieuwing die we begin 2020 niet voorzagen.

Prestatie-indicatoren

Doel

Omschrijving prestatie 2020

Voortgang

Toelichting

1.1

3

We organiseren kennissessies en trainen medewerkers, college- en raadsleden in het vormgeven van overheids- en burgerparticipatie bij belangrijke programma’s en projecten.  

1.2

1

De corona-crisis, de intensieve participatietrajecten en het digitale (thuis)werken vroegen in 2020 (en verder) veel aandacht en capaciteit van de ambtelijke organisatie. Daarom is kennisdeling van leefstijlen van inwoners (hoe deze in relatie tot communicatie en participatie te gebruiken) in 2020 niet meer gelukt.

We delen onze kennis van leefstijlen van inwoners (en hoe deze te gebruiken bij communicatie en participatie met inwoners van Houten) met medewerkers, raad en maatschappelijke instellingen.

Deze pagina is gebouwd op 06/18/2021 08:07:04 met de export van 06/17/2021 14:43:01