Doelstelling 2 |
---|
Het beperken van de gevolgen van armoede. |
Effectindicatoren
Doel | Omschrijving | Bron | Realisatie | Raming | Realisatie | |||||
2017 | 2018 | 2019 | 2020 | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
2.1 | Aantal huishoudens met 110% van het sociaal minimum-inkomen | Minima scan Stimulans | 1.287 | 1.148 | X* | 1.300 | X* | |||
2.2 | Personen met een bijstandsuitkering, aantal per 10.000 inwoners, 18 jaar en ouder (BBV) | CBS-Participatiewet WIL | 207,1 | 205,2 | 187,1 | 200,0 | 234,6 | |||
2.3 | Bijstandsvolume Houten | Kwartaalrapportage bijstandsvolume WIL | 589 | 560 | 533 | 590 | 514 | |||
2.4 | Aantal volwassenen in het bezit van een U-pas | U-pas uitvoerder (Intermediad) | 1.373 | 1.241 | 1.597 | 1.265 | 1.426 | |||
2.5 | Aantal volwassenen met een U-pas dat participeert in sport of cultuur | U-pas uitvoerder (Intermediad) | 235 | 324 | 400 | 335 | 214 | |||
2.6 | Gebruik CZM (%)** | WIL begroting | 40% | 44% | 41% | 44% | 36% | |||
* Cijfers zijn niet beschikbaar. De Minima scan van Stimulansz wordt in deze regio niet meer ingekocht. |
---|
** Collectieve Zorgverzekering Minima. |
Doel | Verklaring van afwijking | |||
2.4 | Vermoedelijk coronacrisis en betere vindbaarheid | |||
---|---|---|---|---|
2.5 | Sport en cultuur was in 2020 niet of nauwelijks mogelijk door corona | |||
Betrokkenheid verbonden partijen
WIL biedt door het verstrekken van bijstandsuitkeringen en schuldhulpverlening een vangnet voor inwoners. Het doel van WIL is om inwoners zo adequaat mogelijk te ondersteunen bij het vinden van werk. Mensen die dat echt nodig hebben krijgen voorzieningen en middelen die nodig zijn om in hun bestaanszekerheid te voorzien. Daarbij probeert WIL- ook met de inzet van digitale middelen - snel het recht hierop vast te stellen.
Wat hebben we daarvoor gedaan?
Om de gevolgen van armoede te beperken kunnen inwoners onder andere een beroep doen op bijdragen vanuit Jeugdfonds Sport & Cultuur en Stichting Leergeld Houten. Wij zien dat in 2020 het aantal aanvragen bij deze minimapartners is toegenomen. Uiteraard zal de coronacrisis daarin een rol spelen. We hebben echter ook meer bekendheid gegeven aan de regelingen en ze beter vindbaar gemaakt. Ook dat kan een motor zijn achter de stijging van de aanvragen.
Om de regelingen toegankelijker te maken, hebben wij eerste stappen gezet om de regelingen te vereenvoudigen en overlap te verminderen. Daar waar er bijvoorbeeld overlap was tussen het Jeugdfonds Sport & Cultuur (JFS&C) en Stichting Leergeld zijn hier middels een samenwerkingsconvenant tussen deze twee partijen stappen in gezet. Uit gesprekken met cliënten en partners is naar voren gekomen dat er soms nog te veel verwijzingen zijn binnen één aanvraag. Dit is een actiepunt voor 2021.
Prestatie-indicatoren
Doel | Omschrijving | Bron | Realisatie | Raming | Realisatie | ||||||
2017 | 2018 | 2019 | 2020 | ||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
2.1 | Gemiddelde doorlooptijd aanvragen levensonderhoud Participatiewet in dagen | Kwartaalrapportage WIL (KPI 1.6) | 27 | 28 | 26 | 25 | 25 | 3 | |||
2.2 | Gemiddelde doorlooptijd aanvragen bijzondere bijstand | Kwartaalrapportage WIL (KPI 9.2) | 67 | 48 | 52 | 40 | 56 | 1 | |||
Doel | Verklaring van afwijking | |||
2.2 | Doordat er meer aanvragen zijn binnengekomen voor bijzondere bijstand is de doorlooptijd van aanvraag tot beschikking langer geworden en bedroeg deze in 2020 gemiddeld 56 werkdagen | |||
---|---|---|---|---|
Doel | Omschrijving prestatie 2020 | Voortgang | Toelichting | ||||||||
2.1 | 3 | Ondanks corona hebben er toch (digitaal) diverse plenaire en specifiek op communicatie gerichte bijeenkomsten plaatsgevonden met de ketenpartners rondom armoede | |||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Partners nemen deel aan kennis bijeenkomsten m.b.t. signaleren, gesprekstechniek en gedragsverandering, gericht op ondersteunen van de inwoner. | |||||||||||