Programmaverantwoording

Programma Samen leven

Wat hebben we bereikt?

Sociale Koers 2020- 2023
In 2020 heeft uw raad de Sociale Koers 2020- 2023 vastgesteld. De ambitie van Sociale koers is dat iedereen in Houten mee telt. De Sociale Koers richt zich dan ook op het verder versterken van de sociale kracht van Houten. Bij het opstellen van de Sociale Koers hebben wij dankbaar gebruik gemaakt van de inbreng van inwoners, belangenorganisaties en medewerkers van maatschappelijke organisaties. GG3

Als vervolg op de Sociale Koers hebben wij in de tweede helft van 2020 het eerste uitvoeringsplan opgesteld waarin we een vertaalslag maken van beleid naar uitvoering. Wij werken hierin vanuit de leefgebieden van de inwoners met de themagebieden; gezondheid, saamhorigheid, leren en werken en thuis. GG3

Uitgangspunten
Vanuit de Sociale Koers en het uitvoeringsplan hanteren wij de volgende uitgangspunten:

  • wij gaan uit van zelfredzaamheid en eigen regie;
  • indien zorg nodig is en de zorg kan niet verleend worden vanuit het eigen sociaal netwerk, dan wordt zorg op maat verleend. Eenvoudige aanvragen worden snel afgehandeld. Voor inwoners met ingewikkelde en meervoudige hulpvragen geldt de werkwijze:  1 huishouden, 1 plan, 1 regisseur;
  • wij verlenen de zorg die nodig; zo efficiënt mogelijk; tegen zo laag mogelijke kosten. Om de zorgkosten beheersbaar te houden heeft uw raad besloten tot een ombuigingsoperatie.

Resultaten 2020
In relatie tot de Sociale Koers, het uitvoeringsplan hiervan en de ombuigingsoperatie hebben wij in 2020 het volgende gerealiseerd:

Zelfredzaamheid/ eigen regie
De uitgangspunten zelfredzaamheid en eigen regie en het gebruik van voorliggende voorzieningen zijn nadrukkelijk opgenomen in de nieuwe integrale verordening Jeugdhulp en Wmo. De verordening is in 2020 vastgesteld door uw raad en treedt in werking per 1 januari  2021. Via  de "Houtense Werktafel" worden inwoners met een afstand naar de arbeidsmarkt begeleid naar werk. Ook wordt voor deze cliënten ingezet op eigen regie en zelfwerkzaamheid. GG3

Zorg op maat, tegen zo laag mogelijk kosten
De stijging van de zorgkosten en de vraag hoe we de kosten beheersbaar kunnen houden, is regelmatig onderwerp van gesprek geweest in de overleggen met onze ketenpartners in de zorg (waaronder het Sociaal Team Houten, zorgaanbieders, Regionale Backoffice Lekstroom, informele zorg, huisartsen en WIL). Voor het beheersbaar houden van de kosten zijn in 2020 de eerste stappen gezet. Een voorbeeld hiervan is de uitbreiding van het aantal praktijkondersteuners jeugd bij de huisartsen. Het effect hiervan is dat er betere zorg wordt verleend en daarnaast bespaard wordt op duurdere zorgtrajecten. GG3
In 2021 moeten vervolgstappen gezet worden voor het beheersbaar houden van de zorgkosten

Inkoop van zorg
In regionaal verband zijn wij in 2020 gestart met een nieuwe inkoopstrategie voor Wmo en jeugd. Daarbij hanteren wij onder andere de volgende uitgangspunten: transformatie (meer gezinsachtige vormen, verblijf afbouwen, snelle uitstroom, langer thuiswonen), integraliteit en effectiviteit van zorg tegen zo laag mogelijke kosten. GG3

Monitoring
Om inzicht en grip op verwijzingen voor geïndiceerde zorg te vergroten hebben we zowel op regionaal als lokaal niveau een dashboard ingericht. Hiermee krijgen we meer zicht op actuele informatie rondom verwijzingen, in- en uitstroom, duur van de zorg, gestapelde zorg en kostenontwikkeling. Door het dashboard kunnen we betere analyses maken en aan de hand hiervan meer sturing geven. GG3

Cliëntervaringsonderzoek
Om zicht te krijgen op de kwaliteit van zorg en ondersteuning, voeren wij jaarlijks een cliëntervaringsonderzoek uit. Het cliëntervaringsonderzoek Wmo is in juli 2020 uitgevoerd en betreft de dienstverlening over de periode juli 2019 tot juli 2020. De uitkomsten laten een positief beeld zien ten aanzien van de vraag of de inwoner weet waar hij/zij terecht moet voor de hulpvraag. Ook is het percentage inwoners dat ervaart snel geholpen te worden, gestegen.

Voor het cliënttevredenheidsonderzoek voor de jeugd hebben wij in 2020 met twee andere Lekstroom gemeenten een pilot gedaan met Ervaringwijzer, een digitaal en laagdrempelig instrument voor cliëntervaringsonderzoek. De eerste resultaten uit de pilot zijn positief maar moeten met voorzichtigheid geïnterpreteerd worden. Voor jeugd hebben we in 2020 geen andere vorm van cliëntervaringsonderzoek gedaan.

Aanpak zorgfraude
Gemeenten zijn zelf verantwoordelijk voor de aanpak van fraude in de zorg. In mei 2020 hebben wij met de Lekstroom gemeenten afgesproken om de zorgfraude op het gebied van jeugdzorg en Wmo gezamenlijk aan te gaan pakken en daarvoor een pilot te starten voor twee jaar.

Concreet willen we de volgende doelen bereiken: GG3

Doelstellingen

Deze pagina is gebouwd op 06/18/2021 08:07:04 met de export van 06/17/2021 14:43:01