Doelstellingen

Doelstelling 4: We zetten in op minder thuiszitters

Doelstelling 4

We zetten in op minder thuiszitters. Het hoofddoel dat we per 2021 met de regionale thuiszittersaanpak Lekstroom willen bereiken is dat kinderen niet meer of slechts heel kort thuis zitten zonder passend aanbod van onderwijs en/of in het uiterste geval met zorg en dat het aantal thuiszitters en vrijgestelde leerlingen daalt. Lokaal geven wij hier uitvoering aan.

Effectindicatoren

Doel

Omschrijving

Bron

Realisatie

Raming

Realisatie

2017

2018

2019

2020

4.1

Deelname speciaal onderwijs (basis en voorgezet onderwijs) Houtense jeugd (%)

Regionale leerlingenadministratie

1,9%

1,8%

2%

1,6%

1,95%

4.2

Onderwijs: Absoluut verzuim per 1.000 inwoners 5-18 jaar (BBV)*/***

Duo

0,6***

1,1

1,6

0,4

nnb

4.3

Onderwijs: Relatief verzuim per 1.000 inwoners 5-18 jaar (BBV)**/***

Duo

14***

11

15

15

nnb

4.4

Voortijdige schoolverlaters zonder startkwalificatie (vsv-ers) (% van het totaal (VO en MBO)) (BBV)

DUO dienst uitvoering onderwijs

1,4%

1,4%

1,2%

1,5%

nnb

4.5

Kinderen met een VVE indicatie dat gebruik maakt van VVE (%)

JGZ / Peuteropvang

93,1%

93%

94%

95%

84%

* Met absoluut verzuim wordt bedoeld dat een scholier niet ingeschreven is bij een onderwijsinstelling
** Met relatief verzuim wordt bedoeld dat een scholier ongeoorloofd weg blijft van de school waar die is ingeschreven (spijbelgedrag etc).
*** Gemeten per schooljaar.

Doel

Verklaring van afwijking

4.1

1,95% is percentage SO en VSO, cijfers schooljaar 2019-2020. SBO was in schooljaar 2019-202 100 leerlingen, 1,1%.Raming was gebaseerd op landelijke ontwikkeling en regionale focus op afnamen SBO, SO en VSO. SBO neemt elk jaar af. De corona pandemie heeft de focus van het onderwijs verlegd. Daarnaast heeft de gemeente weinig invloed op hoeveel kinderen in het SO en VSO instromen.

4.5

Het percentage kinderen met een VVE indicatie dat geen gebruik maakt van VVE is gedaald. Deze daling wordt veroorzaakt doordat een aantal ouders/verzorgers gekozen hebben voor alternatieven zoals een kinderdagverblijf en de reguliere peutergroep en de peuterplusgroep van Kind en Co. Daarnaast zijn kinderem et een VVE indicatgie verhuisd naar een andere gemeente. Een  kinderdagverblijf of peutergroep biedt kinderen gelukkig ook een omgeving die de (taal)ontwikkeling stimuleert. Afgegeven VVE indicaties worden bij verhuizing over het algemeen direct over genomen in de nieuwe gemeente.

Betrokkenheid verbonden partijen
De JGZ/GGDrU geeft de voor- en vroegschoolse educatie (VVE) indicaties af aan kinderen vanaf veertien maanden. Als ouders zich niet aanmelden bij een VVE peutergroep, nemen zij actief contact op met ouders. Daarnaast zijn zij partner in het thuiszitterspact. Bij verzuim en thuiszitten hebben zij in samenwerking met scholen en leerplicht een belangrijke rol.

Wat hebben we daarvoor gedaan?

Voorkomen van schoolverzuim
Om schoolverzuim zoveel mogelijk te voorkomen is het van belang dat elk kind passend onderwijs krijgt. Om dit te bewerkstelligen hebben wij in 2020 samengewerkt met het onderwijs, de GGD en het Sociaal Team, waarbij er sprake was van korte lijnen. In coronatijd is ter voorkoming van schoolverzuim extra capaciteit ingezet  Bij vragen, onduidelijkheid of verzuim, waren de leerplichtambtenaren altijd bereikbaar en (anoniem) beschikbaar om te overleggen of bijvoorbeeld op drempelbezoek te gaan. De rol en mogelijkheden van de leerplichtambtenaren zijn regionaal afgestemd en uitgebreid gecommuniceerd naar het onderwijs.

Thuiszitterspact
In regionaal verband hebben wij gewerkt aan de uitvoering van het thuiszitterspact (o.a. verzuimprotocol, afspraken over afstemming en opschaling). Het plan met de benodigde middelen voor de borging van het thuiszitterspact vanaf 2021, is opgeleverd. Regionaal zijn ook de samenwerkingsprocessen tussen onderwijs en gemeente verhelderd, verbeterd en vastgelegd. De werkgroep OZA (onderwijszorg-arrangementen) is van start gegaan om de samenwerking tussen onderwijs, lokale teams en jeugdhulp te verbeteren en mogelijke bijdragen aan een dekkend netwerk te onderzoeken.

Voorkomen van onderwijsachterstanden
Tijdens de coronaperiode hebben de scholen een aantal keren voor noodopvang moeten zorgen. Daarbij is extra aandacht gegeven aan kwetsbare leerlingen. Om onderwijsachterstanden te voorkomen, hebben scholen in samenwerking met de bibliotheek een programma opgesteld. Hiervoor hebben wij subsidie verleend. Peuters met een achterstand kunnen terecht in de zogenaamde VE groepen (voorschoolse educatie). Wij hebben actief ingezet op het toeleiden. Als ouders/verzorgers van een peuter met een indicatie, de peuter niet inschrijven, dan onderneemt GGDrU/JGZ actie richting ouders/verzorgers.  Ook tijdens de lockdowns hebben de JGZ/ GGDrU en de aanbieder Voorschoolse Educatie (VE) in samenwerking (gefaciliteerd door de gemeente) alle VE gezinnen in beeld gehouden en ondanks corona-angst weer terug geleid naar de VE peutergroepen na de eerste lockdown.

Onderwijshuisvesting
Voor de scholen de Velduil, Van Harte School en Montessori hebben wij aan uw raad voorstellen gedaan om de middelen ter beschikking te stellen voor de nieuwbouw van deze drie scholen. Hiermee is de uitvoering van het Strategisch HuisvestingsPlan Onderwijs 2016-2020 afgerond.
Vervolgens hebben wij een start gemaakt met de opzet van een nieuw Integraal HuisvestingsPlan Onderwijs. Op basis van de eerste gesprekken met de schoolbesturen hebben wij een aanzet gemaakt voor het nieuwe plan. Belangrijke items daarbij zijn: duurzaamheid, multifunctionaliteit van schoolgebouwen en inclusief onderwijs.

Prestatie-indicatoren

Doel

Omschrijving

Bron

Realisatie

Raming

Realisatie

2017

2018

2019

2020

4.1

Aantal leerlingen dat gebruik maakt van de regeling leerlingenvervoer

Team Samenleving

151

159

133

145*

153

1

4.2

% leerlingen dat binnen de regeling leerlingenvervoer gebruik maakt van openbaar vervoer

Team Samenleving

6%

nnb

5%

7%

7%

3

* Schooljaar 2019-2020

Doel

Verklaring van afwijking

4.1

Het is een kleine stijging ten opzichte van voorgaande jaren, dit heeft alles te maken met dat er meer maatwerk wordt geleverd.

4.2

Waar het mogelijk is wordt er vanuit het leerlingenvervoer gestuurd op gebruik van openbaar vervoer, in het kader van zelfstandigheid. De gemeente heeft weinig invloed op het aantal leerlingen die in staat zijn om met het openbaar vervoer te reizen.

Doel

Omschrijving prestatie 2020

Voortgang

Toelichting

4.1

3

Door de lockdowns en de wisselende maatregelen heeft deze taakstelling deels stil gelegen. In het voorjaar van 2021 wordt dit weer opgepakt. Tijdens de corona pandemie heeft de gemeente wel de samenwerking tussen de verschillende partijen georganiseerd en gefaciliteerd, wat in een positieve samenwerking geeft geresulteerd.

We maken samenwerkingsafspraken met Jeugdgezondheidszorg, Kinderopvang, primair en voortgezet onderwijs om de doorgaande ontwikkelingslijn van kinderen optimaal te ondersteunen. Deze zijn gericht op de ontwikkeling naar meer inclusief onderwijs.

Deze pagina is gebouwd op 06/18/2021 08:07:04 met de export van 06/17/2021 14:43:01