Doelstellingen

Doelstelling 1: Participatie door betaald werk

Doelstelling 1

Participatie door betaald werk.

Effectindicatoren

Doel

Omschrijving

Bron

Realisatie

Raming

Realisatie

2017

2018

2019

2020

1.1

Lopende re-integratievoorzieningen (aantal per 10.000 inwoners 15-65 jaar) (BBV)

CBS-participatiewet

219,1

276,4

97,0

220

260.4

1.2

Banen (per 1.000 inwoners in de leeftijd van 15-64 jaar) (BBV)

LISA

737,5

735,9

736,4

740

nnb

1.3

Werkloze jongeren (%) 16  t/m 22 jaar (BBV)

Verwey Jonker Instituut KIT

2%

1%

1%

X

nnb

Doel

Verklaring van afwijking

1.1

De inzet van de Houtense Werktafel heeft ervoor gezorgd dat alle inwoners met een bijstandsuitkering in beeld zijn gebracht. Hier zaten ook inwoners tussen die al lange tijd geen begeleiding kregen vanuit WIL. Omdat er in 2020 meer mensen gesproken zijn en in beeld zijn gebracht, konden er ook meer re-integratievoorzieningen worden ingezet.

Betrokkenheid verbonden partijen
De Innovatieagenda gemeenten-WIL is in 2020 uitgevoerd via de Houtense Werktafel.
Voor iedere inwoner streeft de Houtense Werktafel naar de hoogst mogelijke vorm van participatie en indien mogelijk, betaald werk. Hierin is stevig samengewerkt met WIL.

Wat hebben we daarvoor gedaan?

Houtense werktafel.
De belangrijkste doelstelling van de Houtense Werktafel in 2020 was het in beeld brengen van de verschillende klantgroepen en zoveel mogelijk bevorderen dat klanten bemiddeld worden naar werk, opleiding of activering.

Ongeveer 650 mensen hebben in 2020 een persoonlijk gesprek gekregen waarin hun situatie in beeld is gebracht en werd gekeken naar de mogelijke stappen richting (arbeids)participatie. Dit betreft het gehele bestand van bijstandscliënten per 1 januari 2020 (circa 500 mensen) en de nieuwe bijstandscliënten die in de loop van 2020 zijn ingestroomd (circa 150). Deze 650 mensen zijn nader onder te verdelen in de volgende groepen:

  • De ongeveer 240 inwoners die al jaren een uitkering hebben, hebben te maken met diverse problematiek en geen zicht meer hebben op betaald werk, zijn dit jaar allemaal gesproken en geregistreerd. Deze mensen voelden zich gehoord en gezien door de aandacht die zij kregen. Progressie richting betaald werk is voor deze doelgroep niet meer mogelijk. Desondanks hebben de meeste inwoners hun weg gevonden.
  • De 130 inwoners die kampen met een arbeidsbeperking, hebben in 2020 intensieve begeleiding gekregen in hun ontwikkeltraject naar betaald werk. Deze groep heeft, of komt in aanmerking voor, een Indicatie Banenafspraak of Advies Beschut Werk.
  • De 280 inwoners met een afstand tot de arbeidsmarkt die wordt veroorzaakt door tijdelijke problemen (psychisch of fysiek van aard), een gebrek aan werknemersvaardigheden of taalbarrière zijn ook ondersteund vanuit de Houtense Werktafel.
  • Ook de groep statushouders kreeg veel aandacht in 2020. Dit leidde tot significante resultaten. Gezien hun kwetsbaarheid is nazorg voor deze groep (vaak blijvend) noodzakelijk. Dit, in combinatie met de aanstaande inwerkingtreding van de nieuwe Wet Inburgering, zorgt ervoor dat deze groep inwoners blijvend ondersteuning nodig heeft.  

Begeleiding naar betaald werk
De Houtense Werktafel bracht een bestand van ongeveer 650 kandidaten uit de bijstand in beeld en registreerde hen. Daarnaast werden de volgende resultaten behaald:

Aantal inwoners

Uitstroom naar fulltime werk
(Waarvan statushouders)

39
(13)

Uitstroom naar scholing
(Waarvan statushouders?)

11
(6)

Uitstroom als zelfstandige

5

Uitstroom Beschut Werk

2

Uitstroom Indicatie Banenafspraak

35

Totaal

92

Op Koers (Houtense Werkplaats)
In februari 2020 is het project Op Koers (in de begroting/eerdere stukken werd dit De Houtense Werkplaats genoemd) van start gegaan. Op Koers is een initiatief van de Houtense Werktafel, WIL en het Sociaal Team, waarmee zij zich inzetten voor inwoners die meerdere problemen tegelijk hebben op het gebied van inkomen, werk, wonen, gezondheid, veiligheid en/of schulden.

Aan 20 Houtense inwoners is ondersteuning geboden om een doorbraak in hun situatie te realiseren. Hierbij zijn inwoners, die in problematische situaties verkeren, geholpen met (nood)huisvesting, een bijstandsuitkering, hulp bij scheiding en realisatie ouderschapsplan, verkrijgen van urgentie en (wanneer de situatie dit weer toeliet) toeleiding naar participatie of werk.

Op Koers draagt positief bij aan de ambitie om vanuit de verschillende sociale wetgevingen meer gecoördineerde en afgestemde hulp te bieden. Door de integrale aanpak krijgen we meer inzicht in de wederzijdse afstemming van de drie kernthema’s: Participatie, Wmo en Jeugd. Zo draagt Op Koers ook bij aan de ambitie vanuit de Sociale Koers om integraal samen te werken met partners en betere coördinatie van zorg te realiseren.

CoSIE
CoSIE is een Europees project van 10 EU lidstaten, met als doel de publieke dienstverlening op een effectievere en beter toegankelijke wijze te organiseren. Vanuit dit project is op twee manieren ondersteuning gegeven aan de Houtense werktafel en Op Koers.

De medewerkers van de Houtense Werktafel en Op Koers merkten dat het moeilijk was om mensen tijdens een ontwikkeltraject naar werk te begeleiden, o.a. doordat veel mensen een "gat" in hun CV hadden. Zij namen in 2020 daarom ook deel aan het CoSIE project waarbij ideeën zijn ontwikkeld over een opzet voor transparant solliciteren: niet op basis van CV, maar op basis van vaardigheden en een klik tussen sollicitant en een werkgever.

Daarnaast is de ervaring vanuit de Houtense werktafel en Op koers dat Eritrese inwoners moeilijker hun weg kunnen vinden in de Houtense samenleving. Vanuit het CoSie-project organiseerde de Houtense Werktafel samen met partner-organisatie Brugzit een infoloket voor deze doelgroep. Brugzit heeft expertise in het ondersteunen van  statushouders op alle leefgebieden en stimuleert de zelfredzaamheid.

Beschut werken
(Nieuw) Beschut werk is bedoeld voor mensen met een lichamelijke, verstandelijke of psychische beperking. Mensen die alleen kunnen werken in een ‘beschutte’ omgeving, onder aangepaste omstandigheden. Zij hebben meer begeleiding en aanpassing van hun werkplek nodig dan van een reguliere werkgever is te verwachten. WIL voert deze regeling uit voor de Lekstroomgemeenten.

Prestatie-indicatoren

Doel

Omschrijving

Bron

Realisatie

Raming

Realisatie

2017

2018

2019

2020

1.1

Totaal aan plaatsingen WIL*

Kwartaalgegevens WIL

825

899

838

850

571

1

1.2

Aantal plaatsingen m.b.v. Social Return On Investment (SROI)*

Kwartaalrapportage WIL

42

97

40

80

36

1

1.3

Realisatie aantal klanten met groei op de participatieladder

Competensys WIL

X

X

X

100

157

3

* WIL cijfers zijn Lekstroombreed.

Doel

Verklaring van afwijking

1.1

De doelstelling voor het totaal aantal plaatsingen is als gevolg van de coronacrisis niet gehaald. Bijna elk bedrijf moest in verband met corona zoveel aanpassingen doen, dat het werven en aannemen van personeel geen prioriteit meer had. Daarnaast heerste er veel onzekerheid bij werkgevers waardoor risico's vermeden werden. Voor de werkgevers die wel vraag naar arbeid hadden is naar de mogelijkheden gezocht.Het werkgeversservicepunt van WIL heeft alle werkgevers ondersteuning geboden en heeft daarnaast de doelgroep zzp'ers die in de Tozo terecht kwamen ondersteund.

1.2

Zie verklaring bij "Totaal aan plaatsingen WIL"

Doel

Omschrijving prestatie 2020

Voortgang

Toelichting

1.1

1

De innovatieagenda (WIL 3.0) van Houten bestaat uit twee onderdelen: de doorontwikkeling van de Houtense Werktafel (HWT) en het project pilot Op Koers. Door de coronacrisis is het werk van de lokale werkteams en dus de HWT, tijdelijk (gedeeltelijk) stil komen te liggen. Hierdoor is het niet mogelijk om – zoals initieel gepland – de evaluatie van de innovatieagenda en het lokaal werken te laten plaatsvinden in het voorjaar van 2021. De werking van de innovatieagenda is daarom verlengd tot eind 2021 en de bredere regionale evaluatie is gepland voor 2021. Dit brengt met zich mee dat de HWT als belangrijk onderdeel van de Houtense innovatieagenda doorgaat in 2021.

In 2020 wordt de Houtense Werktafel verder doorontwikkeld: er is een plan van aanpak waarmee vorm wordt gegeven aan het veranderingsproces zoals geschetst in de innovatieagenda WIL-gemeenten.

Deze pagina is gebouwd op 06/18/2021 08:07:04 met de export van 06/17/2021 14:43:01